fredag 1 februari 2008

Moderna tider


Flexibel
en 11-årig rysk flicka
skolad till olympisk gymnast
böjer benen till bakhuvudet
ivrigt påhejad av sin pappa
hon är flexibel
en sill
redo att packas och frysas hel
är så lealös och slemmig att stjärtfenan
kan nudda gälarna
den är flexibel
en vuxen människa är inte flexibel
en vuxen människa är inget uttänjt ligament på
en gymnast från Andropovs dagar

Vikarie
vikarie är ett permanenterat vapenstillestånd
en lagstadgad anomali
att vara vikarie är att båda inte äta kakan
och att inte ha den
att bli ratad två gånger och sen
en tredje

Att vara utlämnad till
någon annans godtycke och
sin egen vånda
Mitt andrahandskontrakt utan papper och
min tickande studieskuld håller mig på jorden
Annars skulle friheten svepa iväg med mig
ingenting håller mig på plats
ingenting är beständigt

vi vikarier
är den nya tidens människor

3 kommentarer:

kallskänkan sa...

jag viste det! och jag gillar det.

Anonym sa...

sanningssägare. förbannat träffande och obehaglig

kallskänkan sa...

vi behöver mer olof