måndag 19 november 2007

150 000 000

Av Vladimir Majakovskij

150.000.000 är författare till dessa rader.
Rimmen - en löpeld från kvarter till kvarter.
Rytmen - maskingevärsknatter.
150.000.000 vräker genom mina läppar
fram dessa ordkaskader
Detta verk är tryckt på gatstenspapper
av en rotationspress av tusen fötter.

Ursprungligen publicerad utan författarnamn (1921). Stycket ovan är ett utdrag som finns publicerat i Vladimir Majakovskij "JAG! - dikter i urval och tolkning av Gunnar Harding och Bengt Jangfeldt", Wahlström & Windstrand:2007 (finns bl.a. på PocketShop). Jag har inte läst hela dikten, men återkommer här när jag har hittat den.

Politics and Philosophy, ständigt på barrikaden, svarade på bloggutmaningen genom en potpurri av poesi som blivit kvar. Förutom den ovan citerade 150 000 000 även ett utdrag ur Hatets Sånger. Till den senare återkommer jag kanske vid ett senare tillfälle, till Majakovskij återvänder jag med all säkerhet både en och två gånger. Hans diktande, eller rättare sagt hans konstnärsskap, har gjort ett avtyck på eftervärlden som är få förunnat. En brinnande revolutionär och streber som lyckades med att bli mördad efter sin död. Men som sagt, mer om det en annan gång.



"Vart ska jag gå när det är inom mig helvetet brinner?"
Bild: Vladimir Majakovskij (1983-1930)

Inga kommentarer: