söndag 18 november 2007

Kommunismens lov

Av Bertholt Brecht

Den är förnuftig
Alla förstår den
Den är klar
Du är ingen utsugare
Du kan förstå den
Den är bra för dig
Sök reda på vad den vill
De dumma må kalla den dum
Och de smutsiga kalla den smutsig
Den kämpar mot all smuts och den kämpar mot dumhet
Utsugarna må kalla den brottslig
Men vi vet bättre: den gör slut på alla brotten
Den är ingen dårskap
Den är slut på all dårskap
Den är inget kaos
Den skapar ordning

Den är det enklaste
Som är det svåraste

Ur pjäsen ”Modern” (hittad via Röda Raketer)

Jag har Brechts dikt upptejpad på kylskåpet. Jag ser nog den här dikten hundra gånger om dagen. Saker, lappar, meddelanden och reklamslogans som man ser dagligen sjunker in i bakgrunden efter ett tag, man märker dem inte. Därför är det så intressant att komma hem till någon första gången och se en plats med nya ögon, allt det som inte syns för någon annan sticker nu rakt ut.

Kommunismens lov vägrar sjunka in.

Människor som är hemma hos mig för första gången fastnar framför kylskåpet. Det spelar ingen roll vem det är, det alltid samma sak. Krökt huvud, intensivt läsande och ett hmm när sidan är slut. Det är inte många som frågar, eller ens kommenterar dikten, men ändå ser jag att den har lämnat ett avtryck. Trots att jag själv har sett den varje dag i något år nu så fastnar och också ibland. I sin enkelhet är dikten stor, mäktig. Har man väl läst den en gång måste man börja om från början igen. Repetera. Upprepa orden tyst för sig själv. Du kan förstå den.

Dikten förklarar. Inte genom att krångla till det, nysta ut samband eller gräva djupare.

Försöken att förklara genom att rättfärdiga ser vi igenom. Vi behöver er inte. Det ni säger gör ni utifrån ert intresse. Men vi vet bättre. Vi känner våra intressen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så sant som det är sagt. Nästan varje gång jag ser den dikten måste jag läsa den. Nästan varje gång känner jag mig klokare efteråt än innan. Den är det enklaste som är det svåraste.