onsdag 2 januari 2008

Att leva är att ta ställning


Om att vara reformist


Man måste vara kritisk
Se saken från båda sidorna
Mänskliga rättigheter är ju viktigt
De måste till en dialog
Jag kan ju inte stödja det fullt ut
Ytrandefriheten hotas
Nåt finns det väl ändå att kritisera
Det går för snabbt
Samhället polariseras
De borde ta det lugnt
Lär av historien

Så många ord, så lite handling.
Rädd för att smutsa ner händerna?

Vad fan hände med proletära internationalismen?

Två dikter om hyckleri och solidaritet:

***



ANTINGEN ELLER

REVOLUTIONER, SOLIDARITET och FNL står det ovanför bås 1.
REFORMER, RÄNTABILITET och FN står det ovanför bås 2.
Välj ett av dessa två bås, samvetsömt västerländska marsvin!
för något tredje eller fjärde ges inte längre,
ges inte än på länge.
Intellektuellt förnerdrande? Ja, det är möjligt.
Att vägra välja överhuvudtaget?
Nej, det är omöjligt. Då väljer ni ändå.

Av
Göran Palm Fragment ur Ord och bild nr 7:1967




Bönen

Varje gång en svensk tiger, neutral,
beredd att medla, stödd på Hammarskjöld

trycker fem Volkswagenägare på gaspedalen,
två barn leker krig, i ärvda könsorgan, och

agmatin och putrescin erhålls av arginet
Då fryser jag i solen, enligt statistiken

Jag är neutral, dvs. min talan förs av fakta
Mina förklaringar är liknelser och inga bomber

Men hur länge orkar jag resa mig upp lugnt
och metodiskt, och förklara: hoppet står till FN!

Jag är neutral, dvs. min rädsla sköter andra
varje gång en fredsaktion fälls ut från CIA

Orörd av världen, men full av dess säd:
hjälp mig att skilja falskhet från överflöd!


Av Björn Håkansson ur Kärlek i Vita Huset (1967)



Inga kommentarer: