lördag 26 januari 2008

Den osynlige mannen

Av Pablo Neruda

Jag skrattar,

jag ler åt

de gamla poeterna,

jag avgudar all

nedskriven poesi,

all daggen,

månen, diamanten, droppen
av begravt silver,

som varit min broder en gång i tiden,

och jag tillfogar rosen,
men

jag ler,

för ständigt säger de "jag",

vid varje steg

händer dem något,

det är ständigt "jag",
på gatorna

är det bara de som går
eller den ljuva som de älskar,

ingen annan,
fiskare går inte förbi,
inte heller bokhandlare,
murarna drar inte förbi,

ingen faller
från en byggnadsställning,

ingen lider,
ingen älskar,
bara min stackars broder
poeten,

allting
händer honom
och hans ljuva älskade,

ingen lever
utom honom,



ingen gråter av hunger
eller vrede,
ingen lider i hans dikter
för att han inte kan
betala hyran,
ingen blir i poesin
utkörd på gatan

med sängar och stolar,

och i fabrikerna

händer heller ingenting,

händer ingenting,

det görs paraplyer, bägare,
vapen, lokomotiv,
utvinns mineraler
under hackande i helevetet,
det blir strejker,

kommer soldater,
soldaterna skjuter,
skjuter på folket,
det vill säga
mot poesin,

och min broder
poeten

är förälskad

eller lider

för att hans känslor

färdas till havs,
han älskar de avlägsna

hamnarna, för namnens skull,

och han skriver om oceaner
som han inte känner,

han går förbi

nära livet, proppfullt

av korn som majskolven,
utan att kunna plocka det,

han stiger uppåt och nedåt

utan att vidröra jorden,
eller känner sig ibland

mycket djup

och mörk,

är så stor

att han inte ryms i sig själv,
han trasslar in sig
och ut sig,
har förklarar sig fördömd,
han bär med stor möda
mörkrets kors,

han tror sig vara olik
alla människor,




varje dag äter han bröd
men har aldrig sett

en bagare,

inte heller har han trätt in i
bagarnas fackförening,

och på det sättet blir

min stackars broder mörk,

han vrider och vänder sig
och finner intressant,

intressant,
det är ordet,

jag är inte överlägsen

gentemot min broder,
men jag ler,
ty jag går på gatorna

och endast jag existerar inte,

livet strömmar
liksom alla floder,

jag är den enda
som är osynlig,
det finns inga mystiska skuggor,
det finns inget mörker,

hela världen talar till mig,

alla vill berätta något för mig,

talar om sina släktingar,

om sin nöd

om sin glädje,

alla går förbi och alla
säger någonting till mig,
och så mycket de har för sig!
de hugger trä,

sätter upp elektriska ledningar,

knådar till sent på natten

brödet för nästa dag,
genomborrar jordens innandöme

med ett järnspett
och förvandlar järnet

till lås,




flyger i rymden och för med sig
brev, snyftningar, kyssar

bakom varje dörr

lever någon,

föds någon,

eller väntar mig den jag älskar,

och jag går förbi och tingen

ber mig att jag besjunger
dem,
jag har inte tid,
jag måste tänka på allt,
jag måste återvända hem,

besöka Partiet,

vad kan jag göra,

allting ber mig,

att tala,
allting ber mig,
att sjunga och sjunga,
allting är uppfyllt

av drömmar och ljud,
livet är en låda
full med sånger, den öppnas
och en flock

fåglar
flyger upp och återkommer,
vill berätta någonting för mig
sittande på mina axlar,

livet är en strid
likt en flod som tränger fram
och människorna

vill säga mig,
vill säga dig,
varför de kämpar,
och varför de dör

om de dör,

och jag går förbi och har inte tid

för så många liv,

jag vill
att alla lever

i mitt liv
och sjunger i min sång,
jag betyder ingenting,
jag har inte tid
för mina uppgifter,

både natt och dag

måste jag anteckna det som sker

och inte glömma något.





Det är sant att plötsligt
tröttnar jag

och betraktar stjärnorna,

sträcker ut mig på en äng,

en insekt med färg som en violin
drar förbi, jag lägger armen

över ett litet bröst

eller kring livet
på min ljuva älskade,

och jag betraktar

den hårda sammeten
hos natten som darrar

men sina frusna konstellationer,


känner jag mysteriernas våg
uppstiga i min själ,
barndomen,
gråten i vrån,
den sorgsna ungdomstiden,
och jag blir sömnig

och jag sover

som ett äppelträd,
jag somnar genast
med stjärnorna
eller utan stjärnorna,
med min älskade eller utan henne,
och när jag stiger upp

har natten gått,
gatan har vaknat före mig,

till sitt arbete

går de fattiga flickorna,

fiskaren återvänder

från oceanen,

gruvarbetarna

kommer i nya skor

och går ner i gruvan,

allt lever,

alla går förbi,
de har bråttom,
jag har knappt tid

att klä på mig,

jag måste springa:
ingen får gå förbi
utan att jag vet

vart de går, vad som hänt
var och en.

Jag kan inte leva
utan livet,
inte vara människa utan människan,
och jag springer och ser och hör

och sjunger,
stjärnorna har ingenting

att göra med mig,
ensamheten äger

varken blomma eller frukt.




Ge mig för mitt liv
alla liv,

ge mig all smärta

från hela världen
och jag ska förvandla den
till hopp.

Ge mig

all glädje,

också den hemligaste,

för hur skulle jag annars

kunna veta något om den?

Jag måste berätta allt,
ge mig

varje dags

strid,
ty den är min sång,

och så ska vi färdas tillsammans,

sida vid sida,
alla människor
förenade i min sång:

den osynlige mannens sång
som sjunger med alla människor.



Ur
Elementära sånger (Odas elementales 1954), publicerad i Lampan på marken (Bonniers, Stockholm: 1963) som är en samling av Nerudas verk

Inga kommentarer: