fredag 30 november 2007

Mellansnack

Av Daniel Boyacioglu

tror ni på fullaste allvar att
jag identifierar mig med Strindberg
en tönt som inte kunde hantera
en fru
och ta hand om sina barn
Jag identifierar mig med Neo
The one
ni kan komma 180 stycken
och omringa mig
ni får kanske in ett slag
men jag kommer inte skadas
och jag kommer vinna
det kommer bli svårt
men jag kommer vinna
Jag har lärt brorsan också
hur man ska tänka när man slåss
kommer vi kommer vi som institution
Ni gav mig inget liv
ni kan ta ifrån mig
jag hade ett när jag kom
och gav er en sanning
ingen kunde hantera
gjorde er stillastående och skyldiga
det var ni som gjorde mig såhär
Jag har haft kultur i 3000 år
ni har haft det i 50
kompis hur ska du vinna


Daniel Boyacioglu

Oblyg kraft och exotisk attityd. Boyacioglu värmer alltid ett mångkulturellt rebellhjärta genom att inte visa respekt, genom att framhäva en egen identitetskänsla. Här är ett stort 'fuck you' till konservativa som inte vill släppa in oss i kulturella finrum. Efter ett kort mellansnack från Boyacioglu är vi där för alltid.

Så skriver
Partigiani Livornesi Scandinavia som fått bloggutmaningen av Röda Raketer. Självklart får även våra bloggande fotbollssupportrar skicka vidare utmaningen!

Daniel Boyacioglu
brukar beskrivas som en del av det nya, unga gardet inom svensk poesi, tillsammans med bland annat Johannes Anyuru och Mohammed Omar. I en krönika av den nämnde Omar skriver han om sin första träff med Anyuru på bokmässan i Göteborg för något år sedan. Anyurus sade lakoniskt så det är du som är min skugga... (fritt från minnet). Han syftade på att de tre unga poeterna, trots sina inbördes olikheter har klumpats ihop på grund av deras invandrarbakgrund.

Detta blir den första dikten av en nu levande författare på denna blogg, hey! Jag hoppas kunna publicera fler dikter av dessa och andra författare framöver. Tills dess får nu hålla tillgodo med rad ur Johannes Anyurus Det är bara gudarna som är nya (W&W 2004):

Eldridge Cleaver slog ut tänderna på alla Amerikas
skrivmaskiner bara för att ge mig ögon.

***
Dikten kan öppna ögonen som aldrig kan stängas igen. Keep your sword up nigga, vi ska ta oss ut ur den här friheten och in i en annan. Aight, JJ?



Muhammed Omar & Johannes Anyuru

Inga kommentarer: