tisdag 18 december 2007

EFTERÅT JUST NU JAG SÄGER

Av Bodil Malmsten

När vi alltid gör det ingen kan
begära
När vi alltid håller våra löften åt
varandra
När vi alltid är den andre andra
När vi alltid nöjer oss orimligt
När vi alltid böjer oss omåttligt
När vi alltid

När vi alltid stöder det som skört är
När vi alltid blöder med det störda
När vi alltid gör det
När vi alltid

När vi alltid är den som skall lära
När vi alltild är den som skall älska
När vi alltid måste mest av allt och alla

När vi går i krossglaset på gatan barfot
När vi går på händerna med brutet löfte
När vi ändå inte mördar
När vi inte gör det
När vi alltid

När vi alltid ser med vördnad
bördan
När vi alltid vägt och mätt och vet –
det är omöjligt
När vi ändå inte mördar
När vi inte gör det
När vi alltid

När vi alltid möter bödlarna med
öppna ögon När vi alltid vänder till den
andra kinden
När vi alltid ändå inte
När vi alltid

När vi alltid –
All Tid
i det enda ögonblicket
Just Nu
sliter skydden från och står
otroligt modig

LIVSFARA! GÅ INTE NÄRA MÄNNISKAN!
TÄNK OM DEN FALLER OCH BLOCKERAR VÄGEN
VARNING!

När vi ändå alltid
När vi alltid
trotsar hotet
finns vi älskling


Ur Samlade Dikter, 1996

Bodil Malmsten (1944-)

"
EFTERÅT JUST NU JAG SÄGER lästes och älskades under ett par intensiva vintrar på den skolas golv där jag då befann mig. Därför bifogar jag denna dikt"

Så skriver Politik och Poesi om Bodil Malmstens dikt i sitt bidrag till Poesiutmaningen. Tack för dikten, den hade jag inte hittat på egen hand!

2 kommentarer:

kallskänkan sa...

har du fått mitt mail?

Unknown sa...

Det landade i skräpposten, men nu har den hamnat rätt.