tisdag 4 december 2007

Poesiutmaningen

Sestrajcic Universum och Ronnebygatan: ni är utmanade! Sedan tidigare har även bloggen Tio meter över havet fått utmaningen skickad till sig.

Som uppmuntran och inspiration får ni detta stycke:

Av Zeth Höglund

Jag vet jag kämpar fåfängt mot en mur av järn,
ett ointagligt kastellerat värn;
jag kämpar lika fullt med frejdligt mod,
ty kampen är mitt blod.

Jag vet, att all min möda inga frukter ger,
att satan hejdlöst åt min strävan ler;
men för mitt verk jag kämpar lika väl,
ty kampen är min själ.

Jag vet, jag vet att allt är intet, intet allt;
jag kämpar dock som ödet mig befallt -
min lust, min smärta och mitt tidsfördriv -
ty kampen är mitt liv.


Ur Fredrik Ströms Arbetardikt i kamptid. Albert Bonniers Förlag. Stockholm: 1941.

Jag hoppas på en dikt av er alla!














Zeth Höglund står som fjärde från vänster, strax bakom Alexandra Kollontaj

2 kommentarer:

kallskänkan sa...

min är på g. måste bara styra upp lite grejer på jobbet först, sen kommer den, stormandes!

Olof sa...

Vikommervikommervikommer! Lysande!