söndag 23 december 2007

En liten portion sorg i allt julmys

"Sonja Åkesson är en poet jag dras till. Vemod, insikt och galjhumor kännetecknar Åkesson. Hon är krass, hon väjer inte för katastrofen. Jag väljer denna dikt, just för att den får mig att tänka på Sonja och hennes - allt för korta - liv. En liten portion sorg i allt julmys."

Godnatt

Morgnarna är det jävligaste.
Ångesten väntar
bakom knuten
i magen.
Nu somnar jag.
Godnatt
Godnatt.
(Giv att jag icke saknar
i morgon när jag vaknar)

ur sista diktsamlingen, Hästens öga (1977)


Vänster svarar på Poesiutmaningen med en dikt av Åkesson. Kanske det kan behövas lite blues för att dämpa sockerrushen från julgodiset, små kusiner runt benen och Lotta Bromé som julvärd på TV (the horror!). Vad vet jag.

Till sist en uppmaning: strunta i julrimmet och skicka mig en dikt istället.
God jul på er.

Inga kommentarer: